Primátor
je na Slovensku najvyšší predstaviteľ (výkonný orgán) mesta.
Ako vníma
občan svojho primátora? Čo sa od neho očakáva? Podľa čoho ho hodnotíme? Pre mňa
je primátor osobnosť, autorita, ktorá mesto reprezentuje, riadi, rozvíja. To,
či sa stane z primátora aj všeobecne rešpektovaná osoba v meste,
rozhodne jeho emocionálna výbava, ľudskosť, empatia, slušnosť. Funkcia
primátora je zásadná v tom, ako sa vníma mesto.
Akí poslanci nás
reprezentujú v mestskom zastupiteľstve?
Pripomeniem zákon.
Pripomeniem zákon.
Obecné zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obce
zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi obce na štyri
roky. Podľa § 25 Zákona č. 369/1990 Zb. Zákon Slovenskej národnej rady o obecnom
zriadení sú povinnosti poslancov nasledovné:
Povinnosti:
·
zložiť sľub na prvom zasadnutí
obecného zastupiteľstva, ktorého sa zúčastní,
·
zúčastňovať sa zasadnutí obecného
zastupiteľstva a jeho orgánov, do ktorých bol zvolený,
·
dodržiavať štatút obce, rokovací
poriadok obecného zastupiteľstva a zásady odmeňovania poslancov,
·
obhajovať záujmy obce a jej obyvateľov,
·
informovať na požiadanie voličov o svojej činnosti a činnosti obecného
zastupiteľstva,
·
prehlbovať si vedomosti potrebné na
výkon funkcie poslanca.
Sľub poslanca znie:
„Sľubujem na svoju česť a svedomie, že
budem riadne plniť svoje povinnosti, ochraňovať
záujmy obce, dodržiavať Ústavu SR, ústavné zákony...“
Ako je
to v Skalici
– kultúrnej perle Záhoria – v realite?
Primátor reprezentuje
mesto navonok, zveľaďuje mestský majetok a udržiava mesto v dobrej ekonomickej
kondícii, prepája ľudí kultúrne, sociálne. Pracuje pre občana, za mesto vo
verejnom záujme. Nezameniteľná úloha primátora je pri vedení zasadnutí
mestského zastupiteľstva. Zvoláva a vedie zastupiteľstvo, nie je tam
v nadriadenom postavení, má dodržiavať procesný charakter zastupiteľstva,
nekričať, nerozkazovať, netlieskať.
Ako je
teda možné, že primátor nevidí, že poslanci sú v riadiacich štruktúrach (pracovnom
pomere alebo v inom pracovno-právnom vzťahu) v súkromných firmách, ktoré
sú prepojené s mestom, teda sú svojou podstatou absolútne naviazané na schvaľovanie
verejných financií? Poslanec mestského zastupiteľstva je zvolený občanmi
a je tam predovšetkým za občana, za mesto, nie je tam od toho, aby verejne loboval za súkromné firmy a už
vôbec nie za to, aby presadzoval záujmy týchto firiem na úkor mesta. Nemal
by prehliadať, že poslanci opustia hlasovaciu miestnosť a vyberú svoju
hlasovaciu kartu bez vysvetlenia na zastupiteľstve. Má si všimnúť, že poslanci
sa verejne priznávajú k tomu, že nebudú hlasovať (je to ich zákonná
povinnosť), napríklad pretože ich kamaráta mesto neakceptovalo (klientelizmus).
Nemal by tolerovať, že počas zastupiteľstva sa poslanci okrikujú, oslovujú
menom, bavia sa, odchádzajú a prichádzajú, kedy sa im to páči, ale mal by trvať
na rokovacom poriadku. Rozhodne by nemal svojvoľne obmedzovať verejné vystúpenie
na zastupiteľstve poslancom i občanom. Nemal by brániť občanom sa verejne
vyjadrovať na sociálnych sieťach pod oficiálnou stránkou mesta. Občan by nemal
byť zastrašovaný, kriminalizovaný. A už vôbec by sa občan nemal báť
o svoju rodinu a zamestnanie. Pripomínam, že sa to deje, práve pri
schvaľovaní VZN o dočasnom parkovaní občania využili petičný zákon. Aké
bolo prekvapenie, keď ani 2 230 podpisov sa nedalo právne použiť, nakoľko
sa občan bál zverejniť svoje meno a adresu.
Žijeme v 21. storočí
a demokratické princípy by mali byť rešpektované, a preto je tiež
sporné aj to, že v ekonomickej komisii (poradný orgán mesta) sedí za
občana prednosta úradu, ktorý či chceme alebo nie informáciami usmerňuje
schvaľovací proces v komisii, pomáha presadzovať svoje osobné záujmy, ktoré
potom cez úrad realizuje.
Že by to tak nemalo
byť? Nemalo!
Že by to mal niekto kontrolovať? Mal!
Že by to mal niekto kontrolovať? Mal!
Tak len toľko...
Dobrý deň, kľudne tam miesto Skalice možeme doplniť Bratislava a je to de facto to isté.
OdpovedaťOdstrániť